blog

Mít vše hotovo

02. 09. 2015 3 minuty čtení

Kniha „Mít vše hotovo“ od Davida Allana se stala jednou z nejzákladnějších knih v oblasti efektivity a time managementu. Název v originále Getting Things Done přinesl celosvětově používanou zkratku pro efektivní metody práce s časem „GTD“.

Začátek knihy pro mě byl malinko pomalejší, ale má to svůj důvod. Jde o pochopení podstaty, postupně se člověk dostává k praktickým příkladům a technikám, které by bez pochopní smyslu čtenáře zřejmě moc neposunuly.
 
Když budu konkrétní, základním faktorem je uvědomění si, co se s naším časem při práci vlastně děje. Kniha rozděluje pracovní aktivity do těchto 3 skupin:
- Dělat předen určenou práci
- Dělat práci, která se objevila
- Definovat svou práci
 
Klade důraz na to, co máme opravdu dělat nebo jsme si naplánovali. Abychom si uvědomovali činnosti, které nás zdržují a odvádí od práci a někdy ani nejsou v popisu naší práce. Běžné rušivé vlivy jsou např. telefonáty, upozornění na e-maily, sociální sítě, atd. Tyto aktivity se dají vyřizovat najednou v naplánovaném čase a nemusí nás přerušovat při jiných činnostech a ubírat nám soustředění.
 
Důležitým krokem, který zanáší do plánovacího systému, je vytvořit si tzv. schránku, kam ukládáte veškeré požadavky, podněty, podklady apod. K tomu se váže velmi zajímavá technika, jak schránku vyprázdnit. Při jejím zpracování se řídím tím, co mohu vyřídit do 2 minut, udělám, ostatní zanesu konkrétně do diáře či dlouhodobého plánu nebo deleguji a nerealizovatelné zahodím. 
 
Když shrnu základní myšlenky této knihy, naučí vás systematičnosti, ale také jednoduchosti, na což je zde kladen důraz a za mě je to určitě dobře. Kniha poslouží každému, kdo chce se svým časem alespoň trochu efektivně pracovat, nebo se prostě jen zamyslet nad tím, jak ho vlastně využívá.
 
„Bývá snazší nechat se strhnout naléhavými požadavky dané chvíle než zpracovat svou schránku, e-maily a zbytek svých otevřených problémů.“
 

Líbil se Vám můj článek?

+3
blog

Minutový manažer

2015-10-243 minuty čtení

Minutový manažer je kniha autorů Kennetha Blancharda a Spencera Johnsona o základních principech řízení a vedení lidí. Mottem by mohlo být "v jednoduchosti je síla". Jedná se o velmi konstruktivní a přesto jednoduchý návod na vedení lidí.

Číst více